Internet sprawił, że w marketingu zaczęto korzystać z nowych możliwości w kontaktach z klientami. Jedną z powszechniejszych metod rozpowszechniania informacji o firmie, jej działalności oraz oferowanych przez nią produktach i usługach stał się e-mailing.
E-mailing można porównać do tradycyjnej przesyłki pocztowej. Taka forma działalności marketingowej polega na przesyłaniu treści reklamy (komunikatu lub listu reklamowego) do pojedynczego nabywcy, na jego konto pocztowe.
E-mailing pozwala zrealizować kilka ważnych celów marketingowych. Może skutecznie zwiększać sprzedaż produktów, pozwala również budować bazę danych klientów. E-mailing jest świetną formą zaprezentowania nowych produktów i przekazania odbiorcom najważniejszych informacji na ich temat.
Wysyłka e-mailingowa może występować w kilku odmianach. Podstawowymi formami takiej wysyłki są maile wysyłane do użytkowników posiadających bezpłatne konta w portalach internetowych lub w popularnych wortalach. Firma może w swej działalności mailingowej korzystać ze swej wewnętrznej bazy danych i dzięki niej kierować wiadomości do tych osób, które w przeszłości miały już kontakt z firmą lub są jej aktualnymi klientami. Klienci sklepów WWW oraz osoby zarejestrowane w portalach internetowych mogą liczyć się również z przesyłkami noszącymi miano newsletterów. Są one wysyłane na pojedyncze konta, zaś ich głównym celem jest poinformowanie o nowościach, które w ostatnim czasie pojawiły się na stronie.